CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag, september 29

Äldre vs ungdom

Vet att ja vatt inne po samma förr men va fan man blir heltossi...
Visst vi alla har fått olika uppfostran, vett o etikett e olika, sunt förnuft e ente heller samma för alla. Undra fall de har me generation osså o göra, säkert. Då kör vi en repris från mitt eget å mina egna åsikter....När ja va liten bidde ja uppfostrad att man neg o tog i hand, alltid mot de äldre o de gör ja än idag, beroende po vicket tillfälle de e men oftast går ja runt o tar i hand när man e nånstans där man ente känner folket, kramas gör ja ju mest gentemot dom ja känner såklart! Vet o etikett, jo har ju alltid va tjej så finns litt mer etikett för killar/män tycker ja just de här med bordsdam o dedärra, senast nu bröllopet, första dansen me sin bordsdam samt att damen har nått i glaset vilket även gäller po större fester! Att hjälpa en dam eller herre tirätta eller en hjälpande hand över gatan e självklarhet, sen e de ju alltid trevligt fall man får ett respons eller ett leende tibax! Iaf ti dagens ris... Tog morron bussen ti jobb ida, smokat me folk, 3e hållplassen stiger en äldre dam po me antagligen sin dotter o nu pratar vi dam po ca 70? ge o ta...dottern då po typ 50-60...Eftersom folk redan stod upp i bussen ursäkta ja maj ti min granne som släppte ut maj för ja satt innerst, 2 sekunder etter satt en rackarns tonåring po platsen, sa till damen: du kan sitta här men då hade en pappa me barnvagn osså rest saj ( eloge) så hon valde att sätta saj där, var ju litt längre fram o tonåringen bara titta po maj precis som va ska hon ta min plats nu....Tänkte nä min själ, hon ska ikke sitta kvar utan ja sa ti henne att då sätter ja maj igen po min plats o hon reste saj o fnös, hut unge.....Just dehär me generationer, ser detta nästan dagligen då ingen (oftast) reser saj för våra äldre eller barn för den delen, ja gör de för ikke att våra kära krutgubbar o gummer ska stå i 30-45 minuter i helv.... heller!
Hur uppfostras man ida, har ju inga egna barn men vet dock hur MIN uppfostran skulle ske.
Ni föräldrar, pratar ni om just detta hemma?
Resa saj för våra äldre?
Ta i hand?
Niga?
Hjälpande hand?
Eller e de låt gå metoden...???

Näää ja fiskar ente etter nåna vuxen poäng, ja e vuxen o blir bara såå irriterad när sånt här händer o visst de finns väl värre grajer osså men just ida bidde ja sne po detta, imorron e en annan dag o då kanske ja snear po nått annat!!!!

1 kommentarer:

GG sa...

Vett och etikett är inget som jag själv kört någon uppfostran om på ett eldigt sätt.
Men jag brukar få höra att mina flickor kan uppföra sig och är duktiga när det gäller.
Jag tror att de kanske sett hur jag beter mig, och därmed härmat; jag har ingen aning. Jag tror det handlar om vilken förebild man är som förälder. Så har det nog varit i vårt fall. Men så pratar vi också ofta om att behandla väl.